Iconen zweren hoge hakken af

 Afbeeldingsresultaat voor Iconen zweren hoge hakken af

Hebben ongezonde schoenen afgedaan voor fashionista’s? Actrice Sarah Jessica Parker stopt met dagelijks hakken te dragen, omdat haar voeten vervormd zijn door de ongemakkelijke schoenen. Ook Victoria Beckham zit met dat probleem. “Ik blijf ze dragen”, zegt fashionista Tiany Kiriloff.

“Tien jaar lang heb ik in hakken rondgelopen. Ik maakte dagen van 18 uur en deed ze nooit uit”, zegt Sarah Jessica Parker, vooral bekend van de tv-serie ‘Sex and the city’. Tijdens de opnames van een film sloeg ze haar voet om en ging ze naar de dokter. “Hij zei dat mijn voet dingen deed die hij niet zou mogen doen. Ik had ook een bot aangemaakt dat er niet thuishoorde.”

Experts waarschuwen al jaren voor de negatieve gevolgen van het dragen van onaangepast schoeisel. Is de oorlog tegen de hoge hak nu officieel ingezet? “Dat denk ik niet”, zegt Tiany Kiriloff. “Vrouwen zullen nu niet massaal hoge hakken afzweren. Ik betwijfel zelfs of Parker zonder hakken op rode lopers zal verschijnen.”

Spontane breuken

“Een hak die groter is dan 3,5 centimeter, is niet gezond voor de voeten”, zegt orthopedist Stefaan Verfaillie (48), die al 18 jaar in het vak zit. “De druk op de voorvoet neemt toe bij zo’n hoge hak. Het risico bestaat dat je je voorvoet overbelast, omdat je op je tenen loopt. Maar ook een verkorting van de achillespees is mogelijk. De meeste klachten die voorkomen, gaan over pijn. Wat in zeldzame gevallen ook gebeurt, zijn spontane breuken in de voorvoet of beentjes die ontwrichten.”

De oplossing is eenvoudig. “Verlaag de hak”, zegt Verfaillie. “Ik merk wel dat er tegenwoordig schoenen met hoge hakken zijn die ook vooraan een iets hogere zool hebben. Dat kan minder kwaad dan een hoge hak met vooraan een platte zool. Een andere oplossing is steunzolen dragen. Een operatie is echt de laatste oplossing. Maar opereren om hoge hakken te kunnen blijven dragen, doe ik niet.”

Hogere zool

Stefaan Verfaillie merkt op dat de gemiddelde vrouwenschoen 1,5 centimeter smaller is dan de gemiddelde vrouwenvoet. “Dat blijkt uit een studie. Ik zie hier dikwijls vrouwen waarbij het verschil drie centimeter is. Je kan het makkelijk controleren door je schoen uit te doen en de omtrek van je voet op een blad te tekenen. Daarna vergelijk je met je schoen.”

Van een echte tegenbeweging wil hij echter niet spreken. “Vrouwen als Beckham en Parker doen het uit noodzaak, omdat ze niet anders kunnen. Maar met de hoge hakken met hogere zolen vooraan is er alvast een stap in de goede richting.”

Kiriloff blijft alleszins hoge hakken dragen. “Zolang je genoeg afwisselt en je je voeten regelmatig rust geeft, kan het geen kwaad. Voor de zomer zijn zowel hakken als platte schoenen zoals sandalen en sneakers in de mode.”

BRON: http://www.vandaag.be/lifestyle/125730_iconen-zweren-hoge-hakken-af.html

Dat laat dan toch weer zien dat vrouwen het soms niet zo goed voor hebben met hun voeten. En moeten dan met de jaren de problemen ondervinden.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

