Tien snelle trucjes om te ontstressen

 

Overmeesterd door al je verantwoordelijkheden? Dan kan eens goed ontstressen een wereld van verschil maken. Gelukkig hoeft dit, gezien onze propvolle tijdschema’s, helemaal niet lang te duren. Hier zijn alvast 10 snelle trucjes om stress te bestrijden.

1. Om te beginnen kan je stress gewoon weglachen. Luidop lachen verhoogt namelijk de hoeveelheid zuurstof die door je organen stroomt, waardoor je bloedstroom versnelt en stresshormonen worden afgebroken. Zelfs denken aan een lachbui zou al een beetje impact kunnen hebben.

2. Het gras maaien klinkt misschien als een lastige taak, maar de geur van vers afgereden gras is effectief relaxerend. Uit onderzoek blijkt dat chemische deeltjes uit gemaaid gras de productie van stresshormonen in de hersenen blokkeren. Voor extra relaxatie kan je toffe muziek door een hoofdtelefoon laten stromen.

3. Je huisdieren slechts een paar minuutjes liefde geven is al genoeg om ‘happy’ hormonen als serotine en oxytocine los te laten. Hierdoor worden minder schadelijke stresshormonen aangemaakt, waardoor je bloeddruk daalt, je minder angstig bent en je weerstand bovendien een boost krijgt.

4. Ook vers sinaasappelsap heeft een stressbestrijdende werking. Het kan zonder probleem een vast deel van je ochtendroutine worden. Vitamine C zou volgens wetenschappers helpen om beter om te gaan met stress en bovendien de hoeveelheid cortisol (stresshormoon bij uitstek) in je systeem verlagen. Ook pompelmoes, aardbeien en zoete rode paprika’s zouden een gelijkaardig effect hebben.

5. Zing eens een liedje! Draai je radio open in de wagen of vul de badkamer met je zangstem als je onder de douche staat. Al ben je toondoof, zingen maakt ons vrolijk. Het is daarnaast ook goed voor je ademhaling.6. Je kan stress ook altijd aanpakken met een korte wandeling. Je lichaam produceert dan endorfines, belangrijke neurotransmitters in je hersenen die zorgen voor een goed gevoel. Wandelen bevordert ook je focus, waardoor je minder herkauwt op de zorgen die je stress veroorzaken. Met de zomer op komst kan een wandeling in het zonnetje dus alleen maar goed doen.

7. Kauwgom kan meer doen dan alleen je adem verfrissen. Uit onderzoek blijkt dat het ook stress reduceert en mentale prestaties bevordert.

8. Nog een trucje is een zalige vrijpartij. Het neemt misschien iets meer tijd in beslag, maar seks verlaagt je bloeddruk en geeft een boost aan je zelfvertrouwen. Je slaapt er bovendien ook beter van, waardoor je geen hele nacht ligt te stressen.

9. Eens diep ademhalen kan ook wonderen doen voor je stressgehalte. Je hoeft er geen aromatherapie voor te volgen, goed snuiven aan een takje lavendel of rozemarijn is even heilzaam. Het inhaleren van deze aroma’s is effectief tegen het stresshormoon cortisol. Geen kruiden of bloemen in de buurt? Dan is diep inademen op zich ook al goed om meer zuurstof door je lichaam te jagen, waardoor je helemaal kalmeert.

10. Tot slot kan je ook komaf maken met rommel. Omsingeld worden door te veel ‘bazaar’ draagt alleen maar bij tot stress omdat je eindeloos loopt te zoeken naar die onbetaalde rekening of het huiswerk van je kinderen. Zelfs 1 schuif opruimen kan al een verzachtend effect hebben.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/640/Stress/article/detail/1452774/2012/06/12/Tien-snelle-trucjes-om-te-ontstressen.dhtml

Om te ontstressen kunnen heel wat dingen helpen. Maar het is voor jezelf zoeken waar je echt rustig van wordt en ook de rust kunt blijven behouden. Want het is belangrijk om vanuit de stress te komen, maar ook zo te behouden. Wat heel goed is, gewoon gaan wandelen in het bos langs het water of gewoon er rustig gaan zitten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

About these ads