Archive for 28 maart 2012


Een goede nachtrust voor meer energie overdag

   
 
 
Gemiddeld heb je 7,5 à 8 uur slaap per nacht nodig. Niet alleen de duur, ook de kwaliteit van je slaap bepaalt of je de volgende dag boordevol energie zit. Wat zijn de oorzaken en oplossingen van slaapstoornissen?
 

 

 

Oorzaken van verstoorde nachtrust

Ruwweg kan je slaapstoornissen indelen in twee categorieën: ofwel val je niet meteen in slaap ofwel word je in het midden van de nacht wakker om vervolgens niet meer terug in slaap te geraken. Verschillende aspecten vormen de oorsprong van beide slaapproblemen.

 

Problemen met inslapen:

  • stress
  • zorgen (onder meer over het dreigende slaaptekort)
  • cafeïne
  • alcohol
  • slaapomgeving die anders is dan normaal

 

Problemen met doorslapen:

  • depressie
  • angst
  • ander onderliggend psychologisch probleem

 

Gevolgen van te weinig slaap

Te weinig slaap is slecht voor je gemoedsgesteldheid. Je kan prikkelbaar, gespannen, angstig of zelfs depressief worden. Daarnaast heb je last van een verminderde weerstand en het vermogen om je dagelijkse taken naar behoren te volbrengen verslechtert.

 

Slaaptips

Hoe ziet de ideale slaapkamer eruit?

 

  • Investeer in een goede lattenbodem en matras.
  • Dek het bed op met beddengoed dat aangenaam aanvoelt, niet te veel prikt en proper is.
  • Zorg voor een slaapkamertemperatuur tussen 16 en 19°C.
  • Heb je het in bed te koud om snel in slaap te vallen? Gebruik sokken, een warmwaterkruik of een kersenpitkussen om de eerste koude in bed te overwinnen.
  • Gebruik de slaapkamer enkel om te slapen en te vrijen.
  • Let op met transformatoren bij het hoofdeinde van je bed vanwege elektromagnetische straling: wekkerradio, tv, elektrische dekens,… Deze zouden elektromagnetische velden opwekken die de nachtrust kunnen verstoren.  Sommigen opperen zelfs om springveren en metalen bedframes te vermijden vanwege de geleiding en vergroting van het magnetisch veld.

 

Wat is het ideale slaapritueel?

 

  • Zorg voor een vast dag- en nachtritme. Train je dagelijkse inwendige klok en sta zowel tijdens de week als het weekend op hetzelfde tijdstip op.
  • De laatste uren voor je gaat slapen drink je best geen alcohol en nuttig je liever geen zware maaltijd.
  • Drink na 16 uur geen koffie of andere cafeïnehoudende dranken meer.
  • Drink kamillethee, bekend om de ontspannende eigenschappen.
  • Warme melk en bananen bevatten aminozuren die de slaap bevorderen.
  • Heb je geregeld last van een daling van de bloedsuikerspiegel ‘s nachts? Eet dan een klein tussendoortje enkele uren voor het slapengaan om een knorrende maag te vermijden.
  • Zware inspanningen of intensief sporten tijdens de laatste uren voor het slapengaan, zijn niet aan te raden.
  • Geniet van ontspannende muziek. Ontspanning zet aan tot de productie van alfagolven die verband houden met het eerste slaapstadium.
  • Een warm (geen heet) bad brengt het lichaam op de juiste temperatuur. Voeg er wat druppels lavendelolie aan toe voor maximale ontspanning.
  • Ontspanningsoefeningen overdag helpen om beter te kunnen inslapen.
  • Licht stimuleert het daghormoon. Dim de lichten dus een tijdje voor je gaat slapen.
  • Volgens hetzelfde principe geldt ook dat je beter geen licht aandoet als je ‘s nachts naar het toilet moet.
  • Draag een oogmasker als je gordijnen ’s morgens te veel licht doorlaten. Vooral in de zomerperiode wordt het al erg vroeg licht.

 

Wat als een slaapritueel niet baat?

  • Gebruik natuurlijke supplementen om de slaap te vatten: valeriaan, hop, passieflora of wilde sla-extracten.
  • Slaappillen zijn altijd een laatste middel. Gebruik ze alleen in overleg met je huisarts want ze bieden geen optimale nachtrust en werken verslavend.

 

Help, mijn partner snurkt!

  • Probeer eens te slapen met één of twee oordopjes.
  • Slaap desnoods in een andere slaapkamer.
  • Stuur je partner naar de huisarts om medische oorzaken uit te sluiten.

Slaap zacht!

BRON: http://www.infotalia.com/nld/psyche/ik/slapen/lichaam_detail.asp?id=3232

Tien slaapmythes ontrafeld

Minstens acht uur slaap per nacht, géén dutje overdag, vóór middernacht naar bed, … Het zijn maar een paar gouden regels voor een gezonde nachtrust. Zeggen ze. Maar helpen deze oude wijsheden je echt aan een betere nachtrust of behoren ze tot het rijk der fabelen? Waar of niet waar; wij ontrafelen tien slaapmythes voor je.
 

 

 

 

1. Iedereen heeft acht uur slaap nodig
NIET WAAR: Ten minste acht uur slaap per nacht; dat wordt ons al van kindsbeen af ingeprent. Maar eigenlijk klopt dit niet. Het ideale aantal uren slaap hangt af van persoon tot persoon. Het belangrijkste is dat je je ’s ochtends uitgerust voelt, of dat nu na zes of negen uur slaap is. Om hier meer inzicht in te krijgen, kan je bijvoorbeeld een slaapdagboek bijhouden waarin je noteert hoe laat je gaat slapen en opstaat, hoelang je wakker hebt gelegen en hoe uitgerust je je voelt.

2. Doe nooit een dutje overdag
NIET WAAR: In het zonnige zuiden maakt iedereen tijd voor een ontspannende siësta, maar bij ons wordt het middagdutje nog altijd met een scheef oog bekeken. Toch is dit volledig onterecht, want na het middagmaal smeekt je lichaam net om een moment van rust om het voedsel te verteren. Je moet natuurlijk niet overdrijven, maar met de juiste instelling kan een dutje verkwikkend werken. Als je je dutje niet plant en net vecht tegen de slaap, zal je je suf voelen wanneer je wakker wordt. Zet je dus over eventuele schuldgevoelens en geniet van een gezond slaapje.

3.  Een slaappilletje is een makkelijke oplossing voor slapeloze nachten
NIET WAAR: Die enkele keer dat je slaapritme overhoop ligt, bijvoorbeeld door een jetlag of een periode van zware stress, kan medicatie nuttig zijn, maar op de lange termijn laat je slaappillen beter links liggen. Ze pakken alleen de gevolgen en niet de oorzaak aan van je slaapprobleem. Bovendien hebben ze een verslavende werking, en kan je last krijgen van bijwerkingen als je wel stopt. Neem dan ook nooit langer dan een week slaapmiddelen zonder je huisarts te raadplegen.

Lees ook: Zin en onzin van slaapmiddelen.

4. De uren slaap vóór twaalf uur tellen dubbel
WAAR EN NIET WAAR: Of de uren vóór middernacht dubbel tellen, verschilt van persoon tot persoon. Als je een ochtendmens bent, hebben die uren inderdaad meer impact, maar voor een avondmens geldt dit weer niet. Nachtuilen functioneren nu eenmaal het beste als ze ’s avonds niet te vroeg naar bed gaan en ’s ochtends langer kunnen blijven liggen.

Ben jij ochtend- of avondmens? Doe de test!

5. Als je de slaap niet kan vatten, blijf je beter toch in bed liggen
NIET WAAR: Door lang wakker te liggen, kom je al snel in een vicieuze cirkel terecht. Je maakt je druk omdat je niet kan slapen, waardoor je uiteindelijk nóg langer met open ogen ligt. Blijf niet onnodig liggen maar sta op en probeer je wat te ontspannen in een andere kamer; de vermoeidheid zal dan vanzelf wel toeslaan. 

6. Een sigaretje voor het slapengaan, ontspant
NIET WAAR: Je bent er als roker waarschijnlijk van overtuigd dat dat laatste sigaretje van de avond  je ontspant, maar niets is minder waar. De oppeppende werking van nicotine zorgt er namelijk voor dat je hersenen te lang actief blijven. Met als gevolg dat je minder goed in slaap valt, én langer in een lichte slaap blijft. Ben en blijf je toch een verstokte roker, geef dan op zijn minst je laatste sigaret(ten) van de avond op.

7. De weekenden zijn ideaal om bij te slapen
NIET WAAR: Na een werkweek de wekker te hebben getrotseerd, lijkt lang uitslapen in het weekend natuurlijk heel logisch. Toch is uitslapen niet zo’n goed idee omdat dit je slaapritme overhoop gooit. Probeer liever dagelijks rond hetzelfde uur op te staan om een gezond bioritme te kweken. Daarnaast is het sowieso niet goed om te lang in bed te liggen want zo krijg je een onderbroken en oppervlakkige slaap. Kwaliteit is beter dan kwantiteit!

8. Na een avondje sporten, val je als een blok in slaap 
WAAR EN NIET WAAR: Ja, regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op je nachtrust, maar het tijdstip is cruciaal. Als je minder dan drie tot vier uur voor het slapengaan sport, is de activiteit van je lichaam namelijk nog te hoog wanneer je het bed induikt. Sporten doe je dus beter in de late namiddag of de vroege avond. Verder is de grootte van het positieve effect van regelmatig sporten ook afhankelijk van de intensiteit van je inspanning en van je conditie. Iemand die te zware inspanningen levert, zal minder goed slapen. Hoe beter je conditie, hoe groter het positieve effect daarentegen. 

9. In bed mag je alleen slapen en vrijen
NIET WAAR: De stelling dat je in bed alleen mag slapen en vrijen, is gebaseerd op de overtuiging dat je de mens kan conditioneren. Je moet je bed associëren met slapen en niks anders. Maar wij zijn nu eenmaal geen makkelijk te programmeren machine, maar mensen met gevoelens, emoties en verwachtingen. Alles wat jou een goed gevoel geeft, kan je dus doen in bed. Misschien dat een horrorfilm of rugbymatch je iets te veel opwindt voor het slapen gaan, maar van een goed boek, puzzel of romantische film ga je heus niet slechter slapen.

10. Alleen luie mensen slapen lang uit
NIET WAAR: Wie regelmatig behoefte heeft om lang in bed te blijven, hoeft zich heus niet schuldig te voelen. Iedereen is anders, dus ook onze slaappatronen en -behoeften verschillen. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer slaap nodig en voelen zich overdag niet uitgerust met nachten van zeven of acht uur slaap.

BRON: http://www.infotalia.com/nld/psyche/ik/slapen/lichaam_detail.asp?id=2459

Zoals we allemaal weten slapen bevorderd onze dag. Als we uitgeslapen zijn, zullen we in de dag veel meer kunnen ondernemen. Slapen heeft dan heel wat invloed op ons leven van alle dag. En wie kent het niet eens een moeilijke nacht of even wezen stappen en de volgende dag hebben we geen fut geen energie om iets te doen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden
http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Tibetaan die zichzelf in brand stak overleden

De 27-jarige Tibetaanse banneling die zichzelf maandag in New Delhi in brand stak tijdens een manifestatie tegen het bezoek aan India van de Chinese president Hu Jintao, is woensdag aan zijn verwondingen overleden. Dat melden Tibetaanse militanten.

‘Hij is gestorven. Een arts van het ziekenhuis is het ons komen melden’, verklaarde Sonam Lepcha, een goede kennis van Jamphel Yeshi. De artsen vochten twee dagen om de man in leven te houden.

Hu Jintao wordt in New Delhi verwacht om donderdag deel te nemen aan een top van de Brics-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika).
Bijna dertig Tibetanen, hoofdzakelijk boeddhistische monniken, staken zichzelf sinds maart 2011 in brand of probeerden dat in de Tibetaanse gebieden onder Chinees gezag.
Dit doet me altijd pijn om te lezen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

DOORGEVEN

Doordat ik mensen graag verder help in het leven en in een zoektocht naar iets kwam dit spontaan in me op.

MEN KAN EEN POTJE MET HANDVATTEN DOORGEVEN.
DAN MOET HET DOOR DE ANDER AANGENOMEN WORDEN EN GEDRAGEN WORDEN.
DAN PAS HEB JE DE HULP GEGEVEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Zo bescherm je je tegen teken

Voorjaar, warm weer. Het is tijd om naar buiten te gaan: lekker wandelen in het bos, de tuin weer aan kant maken. Maar pas op: de teek ligt op de loer. En dus is het tijd voor de Week van de Teek, het jaarlijkse initiatief van een omvangrijke groep landelijke samenwerkende organisaties, met als doel de aandacht te vestigen op teken en tekenbeten en aan de mogelijke gevolgen van de ziekte van Lyme.

Jaarlijks worden zo’n 1,2 miljoen Nederlanders gebeten door een teek, vaak zonder dat ze het in de gaten hebben. Teken kunnen de ziekmakende bacterie Borrelia burgdorferi bij zich dragen. Naar schatting is zo’n 20% van de teken besmet. De borrelia-bacterie kan de ziekte van Lyme veroorzaken. Deze ziekte is goed te behandelen met antibiotica, maar dan moet je er wel tijdig bij zijn.

Beter is je goed voor te bereiden als je de natuur (ook de tuin) in gaat en alert te zijn op tekenbeten. Enkele handige tips:

–         bescherm jezelf tegen teken door dichte schoenen te dragen en je lichaam met kleding te bedekken. Stop eventueel je sokken in je schoenen.

–         Handig: gebruik deet, zodat de teek zich niet kan vastbijten

–         Controleer je zelf nadat je in de natuur bent geweest altijd op tekenbeten. Kijk vooral goed op warme, vochtige plekken, zoals oksels, liezen, knieholtes en je navel.

–         Heb je een teek: verwijder hem dan zo snel mogelijk met een tekentang. Probeer de teek niet te verdoven met bijvoorbeeld alcohol. Je loopt daarbij het risico dat de reek alleen maar extra speeksel gaat produceren. Eiwitten in het speeksel helpen de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, sneller het lichaam binnen te dringen

–         Ontdek je de teek pas in een laat stadium of heeft hij zich al vastgezogen, dan kun je bij de drogist speciale tekentests krijgen waarmee je kunt testen op de teek besmet is.

–         Noteer de dag waarop je de teek hebt verwijderd.

–         Houd daarna tot 3 maanden na de tekenbeet de huid rondom de beet in de gaten. Raakt de huid geïrriteerd of ontstaat er een rode kring om de plek, ga dan naar de huisarts.

BRON: http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2012/03/28/zo-bescherm-je-je-tegen-teken#more-8621

Nu het weer prachtig weer is om bos wandelingen te maken komen ook deze diertjes weer tot hun recht. Mensen kijk er goed mee uit want als men ze niet snel verwijderd en de bacterie komt in je lichaam te recht kan je wel eens goed ziek worden. De ziekte noemt dan Lyme en kan je beter voorkomen dan krijgen.
Dus gaat men wandelen en zeker met kinderen controleer ze na de wandeling.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

KRACHT

ONTDEK DE KRACHT EENS IN JEZELF DOOR AL JE ZINTUIGEN OP SCHERP TE ZETTEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Dolle avonturen met nonkel Juul

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

WorldsApart

So Close & Yet So Far...

%d bloggers liken dit: