Archive for 6 maart 2012


MEDITEREN

Is mediteren iets voor jou?

 

 

Droom jij ook van mentale rust en het beruchte ‘zen’-gevoel? Allerlei meditatievormen beweren je die te kunnen schenken. Maar slagen ze daar ook in? Wij deden de test!

Niets waar mensen tegenwoordig meer naar op zoek lijken te zijn dan naar innerlijke rust en een inspirerende adempauze. Even alle dagelijkse besognes aan de kant schuiven, de stress en het hectische ritme waarin we voortdurend vertoeven tijdelijk een halt toe roepen, en onze immer aanwezige gedachten voor een poos het zwijgen opleggen. Dat verlangen draagt zonder twijfel bij aan de yogatrend die de laatste jaren heerst, maar ook meditatie lijkt steeds meer in opmars.

Vooral Mindfulness kreeg veel volgers en intussen winnen ook andere meditatievormen aan fans. Wie denkt aan mediteren, haalt zich vaak het beeld van een persoon in kleermakerszit en met wijsvinger en duim in de lucht voor de geest. Mediteren gebeurt nog in die houding, maar wordt steeds vaker ook gewoon vanop een stoel of zelfs al wandelend beoefend. Ook het zweverige imago lijkt voorbijgestreefd en plaats te maken voor een meer down-to-earth variant. Veel sessies duren amper een halfuurtje en zijn qua tijd dus heel haalbaar voor iedereen. Maar is mediteren wel zo mooi en zo eenvoudig als het lijkt? Kan echt iedereen er zomaar in een-twee-drie aan beginnen? Wij probeerden drie meditatievormen uit in de hoop wat zengevoel te mogen ervaren.

1. Mindfulness

Wat is het?
Mindfulness, waarvan de oorsprong in het boeddhisme terug te vinden is, is zonder twijfel de meest bekende meditatietechniek. Ze wordt steeds vaker ingezet in de strijd tegen stress, pijn en zelfs depressie. Mindfulness leert je stilstaan bij wat er nu is door bewust aandacht te geven. De meditatievorm moet je rust en balans helpen vinden in jezelf en je beter leren aanvaarden, zodat je heldere beslissingen kan nemen. Mindfulness is naast een meditatietechniek vooral ook een levensstijl. De volledige basis van Mindfulness wordt je meestal bijgebracht tijdens een acht weken durend programma met sessies van twee à drie uur.

Hoe voelt het?
‘In de introductieles zullen we zo’n vijfentwintig minuten mediteren. We kunnen kiezen of we daarvoor op een stoel gaan zitten of op een speciaal meditatiebankje. Het bankje lijkt me weinig comfortabel om lang op stil te zitten, dus kies ik toch maar voor de stoel. We worden uitgenodigd om onze ogen te sluiten en onze aandacht op onze ademhaling te richten. Ik probeer me te focussen op mijn in- en uitademen, maar heb moeite om gericht aandachtig te blijven. Een bus die voorbijrijdt, iemand die kucht, ik heb het telkens gehoord en ga me daarop richten. Het kost me ook telkens moeite omweer naar mijn ademhaling terug te keren, alsof mijn geest het focussen daarop te saai en vervelend vindt.’

‘Nadien verplaatsen we de aandacht naar de gewaarwordingen in ons lichaam: hoe voelt onze rug tegen de rugleuning, hoe voelen onze voeten op de grond… Het is plezant te ontdekken hoeveel mijn lichaam me laat voelen, want hoewel ik een groot deel van mijn dagelijkse leven al zittend spendeer zijn dergelijke sensaties iets waar ik maar zelden bij stilsta. Maar opnieuw merk ik dat mijn aandacht al na enkele minuten alle kanten uit flitst, behalve in de richting van mijn eigen lichaam.’

‘Ondanks mijn geestelijke onrust merk ik toch dat mijn lichaam van deze meditatiesessie lijkt te genieten. Hoewel ik meestal de neiging heb voortdurend van houding te veranderen wanneer ik zit, voel ik nu geen enkele drang tot bewegen. Integendeel, mijn hele lichaam lijkt in een prettige rusttoestand te verkeren. Opnieuw begin ik af en toe te knikkebollen. Als ik mijn ogen weer mag openen ben ik toch wat opgelucht en blij dat ik mijn aandacht weer op de buitenwereld mag richten.’

Ons oordeel?
Meer leren genieten van het nu en concentreren op wat je gewaarwordt lijkt een evidente opgave, maar toch komt Mindfulness vrij ingewikkeld over. Dat je een acht weken durend programma moet volgen om de meditatievorm onder de knie te krijgen, lijkt dan ook geen overbodige luxe. Zonder twijfel waardevol, maar voor beginners geen eenvoudige opgave.

2. Dru meditatie

Wat is het?
‘Dru’ betekent letterlijk ‘poolster’. De poolster is het vaste punt aan het firmament waarrond alle andere sterren draaien. Bij Dru meditatie vormt de stilte in jezelf het oriëntatiepunt. Tijdens de meditatie wordt de aandacht zowel gericht op het lichaam en de ademhaling als op mentale en gevoelsmatige elementen. De meditatie wordt vaak gecombineerd met Dru yoga. Dru meditatie wil je de juiste vaardigheden aanleren opdat je op elk moment en in alle omstandigheden de ontspanning in jezelf zou kunnen vinden.

Hoe voelt het?
‘Voor de Dru meditatie nemen we plaats op een yogamat met daarop een rond en dik kussen. Ik zie mijn meditatiegenoten vlot de typische kleermakerszit aannemen, maar ik vind het moeilijk om zo een houding te vinden die ik het komende halfuur comfortabel zal kunnen aanhouden. De begeleidster fluistert me toe dat ik ook met mijn rug tegen de muur mag gaan zitten en dus eindig ik uiteindelijk met mijn rug tegen de muur, mijn voeten op de grond en mijn knieën opgetrokken op het kussen. Er wordt iemand uit de zaal uitgenodigd om een inspiratiekaart uit een stapel kaarten te trekken. De begeleidster leest voor wat erop staat: ‘Bescherm je energie’. Daarna gaan we aan de slag.’

‘We sluiten de ogen en voelen eerst bewust onze voeten, onderbenen, billen. Op het ritme van onze ademhaling spannen we ze aan en laten we ze ontspannen. Makkelijk. Maar ik heb te vroeg gejuicht, zo blijkt, want al bij de volgende oefening raak ik het spoor wat bijster: we worden uitgenodigd om te ademen via onze derdeoogchakra, vanuit ons bekken richting de aarde onder ons kussen, vanuit ons hart in de richting van de kosmos… Geen flauw idee hoe ik daaraan begin! Ik probeer het even, maar voel me wat verloren en blijf dus vooral rustig in- en uitademen langs mijn neus en mond, terwijl ik luister naar het kabbelende water in de hoek van de kamer, de ademhaling van mijn gezelschap en naar de gong die telkens het einde van een meditatieoefening inluidt. Rustgevend, voor mijn lichaam dan, want mijn geest blijft intussen vrolijk doormalen. Na een tijd begint ook mijn lijf wat te protesteren, mijn houding blijkt toch niet zo’n goede keuze te zijn. Ik schuif voorzichtig wat op mijn kussen. Hoe doen de anderen dat toch?’

‘Tijdens het mediteren voeren we ook enkele mudra’s uit, symbolische handhoudingen die voor een bepaalde energie zouden zorgen. Ik voel niet meteen iets bijzonders, maar vind het wel voor een relaxed gevoel zorgen. Voor we de ogen weer openen, mogen we met de handen ons gezicht weer tot leven kneden; eindigen doen we met de Indiase groet ‘Namasté’. Ik voel me ontspannen, maar helaas meer vermoeid dan energiek.’

Ons oordeel?
Dru meditatie leunt het meeste aan bij wat we van een meditatie zouden verwachten: de typische kleermakerszit, het uitvoeren van mudra’s, aandacht voor de chakra’s… Deze meditatievorm komt het meest spiritueel over en net dat zorgt toch voor een zekere drempel. Als je niet echt vertrouwd bent met spiritualiteit, kan je je wat verloren voelen.

3. Primordial sound meditation

Wat is het?
Primordial sound meditation wordt ook oerklankmeditatie genoemd en heeft een Indiase oorsprong. Primordial sounds zijn mantra’s die je in je hoofd herhaalt om zo ruimte te creëren tussen je gedachten, de zogenaamde gap die je volledige stilte brengt. Door deze meditatie dagelijks tweemaal gedurende een halfuurtje uit te voeren, kom je tot innerlijke rust en diepe relaxatie. Dat zou je op termijn niet alleen gelukkiger maken, maar je ook in staat stellen om gezonde keuzes te maken, je immuniteit te verhogen en meer rust te bereiken.

Hoe voelt het?
‘Mijn kennismaking met Primordial sound meditation verloopt in kleine groep. We mogen plaatsnemen op een stoel. Onze begeleider legt kort uit hoe de meditatie zal verlopen en geeft ons de mantra die we straks zullen herhalen: ‘so hum’. Wie Primordial sound meditation intensief beoefent, krijgt zijn eigen mantra, gebaseerd op zijn geboortedatum en -plaats. We sluiten onze ogen en worden uitgenodigd om in alle rust aan de meditatie te beginnen. In gedachten herhaal ik voortdurend ‘so hum’. In het begin heb ik wat moeite om de mantra te combineren met mijn ademhaling, maar al snel raak ik in cadans. Toch verlies ik tijdens het so hummen af en toe de concentratie en denk ik aan de boodschappen die ik straks nog moet doen of luister ik naar wat er in de kamer naast de onze gebeurt. Maar dat mag, is ons op voorhand gezegd, het is dan gewoon kwestie van je mantra opnieuw op te pikken. En dus doe ik moedig voort.’

‘Ik voel een ontzettende rust over me komen en ineens lijk ik me in een soort van wit licht te bevinden. Helaas verdwijnt dat ook meteen zodra ik het vaststel. Na de meditatie hoor ik dat dat die bewuste gap, de leegte tussen twee gedachten door, is. Ik ben verrast dat ik die al na een eerste keer heb weten te vinden. Gedurende de hele sessie wisselen de mantra, gedachten en een sporadisch gevoel van leegte elkaar af. Af en toe schrik ik ook op omdat ik begin te knikkebollen. Misschien raak ik toch net iets te ontspannen… Als ik weer mijn ogen open, heb ik een licht gevoel in mijn hoofd en voel ik me energieker en opgewekt.’

Ons oordeel?
Primordial sound meditation is een heel toegankelijke meditatievorm. Uiteraard kan je na één sessie niet de hele leer onder de knie hebben, maar het is wel fijn om te ontdekken dat je ook al een eerste keer echt tot rust en zelfs tot die beoogde leegte kan komen.

Conclusie?
Volledig zen kunnen we ons na deze drie sessies bezwaarlijk noemen, maar dat meditatie een waardevolle manier is om rust in te bouwen in je hectische leven, daarvan zijn we wel overtuigd. Onze voorkeur gaat uit naar de Primordial sound meditation omdat we daar het best aan den lijve konden ondervinden wat rust in je hoofd is. De andere twee vormen zijn daarom niet minder waardevol, maar vragen toch iets meer kennis om er ten volle de voordelen van te kunnen ondervinden.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/663/Meditatie/article/detail/1404688/2012/03/06/Is-mediteren-iets-voor-jou-.dhtml

Mediteren het brengt rust in lichaam en geest. Zeker in deze tijden van stress kan het je helpen om ermee aan de slag te gaan. Ook mogen we niet vergeten dat heel wat mensen al in hun dagelijkse bezigheden aan meditatie doen. Maar eigenlijk het zelf niet weten.
strijken
het huis schoonmaken of dergelijke.
boek lezen
en bad nemen.
Dat zijn nog maar enkele punten ervan. Nu als men echt met mediteren wilt beginnen is het ook van belang om je in de groep goed te voelen of waar je het doet dat het goed aanvoelt. Doe je het op jezelf dat perfect ook kan ga dan eerst opzoek nog informatie of vraag raar aan mensen die er al mee bezig zijn.

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden
http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

‘Ben ik lelijk’-video blijkt stunt van 21-jarige studente

© YouTube.

 

Het tienermeisje dat op YouTube een video van zichzelf postte met de vraag: ‘Ben ik lelijk?’ blijkt een 21-jarige kunst-studente te zijn.

Sophia Roessler verklaarde dat de video – die heel wat reacties uitlokte – kadert in het onderzoek naar “de lastige overgang van meisje naar vrouw” voor haar thesis. De video werd gezien als een zorgwekkende nieuwe trend bij tieners die op YouTube vroegen om hun uiterlijk te beoordelen. Een aantal meisjes van 11 plaatsten filmpjes van zichzelf online en werden nadien overspoeld met gemene commentaren.

Bekentenis
Het meisje was zo overtuigend dat ze meerdere nieuwssites voor de gek kon houden door hen te laten geloven dat ze een verontrustende verwarde tiener was. Nu postte ze een bekentenis onder haar video: “Ik ben een 21-jarige artieste en ik maakte deze video 4 maanden geleden om de moeilijke overgang van meisje naar vrouw te onderzoeken”.

Sociaal experiment
Ze legt uit dat haar schoolwerk focust op de levensfase van een meisje waarbij “het verwarrend kan zijn om erachter te komen of je ‘sexy’ bent, en wat ‘sexy’ dan juist hoort te zijn”. “Het is een moeilijke en verwarrende ervaring. Mijn video probeert enkele gevoelens die met deze onzekere periode gepaard gaan, uit te drukken. De video kadert in een sociaal experiment”.

Eigen ervaringen
Ze vertelt dat haar eigen slechte ervaringen op school haar ertoe aanzetten om het onderwerp te onderzoeken. “Niemand op de lagere- of middelbare school vindt zichzelf mooi”, schreef ze. “Zelfs de meisjes die anderen als perfect zien, voelen zich onzeker.” Ook zegt ze dat ze haar video zo ‘tiener’ mogelijk maakte – met ‘echte’ rollende ogen, haar haren modieus in een zijstreep geknipt, en de overdreven pauzes – zodat mensen zich ongemakkelijk zouden voelen.

Keerzijde
Maar er was een onverwacht onaangenaam element verbonden aan het publieke oordelen, waarvoor ze, zelfs als volwassene, niet opgewassen was. “Uiteraard deed het mij iets wat de mensen zeiden, ook al dacht ik dat het me niets zou doen”, vertelt ze. Zelfs de simpele reacties over haar kapsel kwamen harder aan dan verwacht. Deze harde realiteit benadrukt de ernst van de storende – en reële – video’s van onzekere tieners.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/1404636/2012/03/06/-Ben-ik-lelijk–video-blijkt-stunt-van-21-jarige-studente.dhtml

Soms sta je niet stil met wat je doet. Dat maakt dat je dan nadien met de gevolgen kan zitten. Zo zie je hoe mensen op iets kunnen reageren. En hoe je dan zelf met de problemen en emoties blijft zitten.
Denk tweemaal na als men iets wilt gaan onderzoeken voor een goed doel soms.
En is het som van belang om bij jezelf bepaalde vragen te stellen.
Ben ik sterk genoeg om de reacties te aanvaarden.
Ben ik sterk om deze die me gaan oordelen of veroordelen.
Ben ik sterk genoeg als mensen me echt op mijn uiterlijk gaan beoordelen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

KRACHT

EEN KRACHT HEB JE NODIG, MAAR GEBRUIK DE KRACHT NOOIT VERKEERD.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Dolle avonturen met nonkel Juul

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

WorldsApart

So Close & Yet So Far...

%d bloggers liken dit: