Tien gezondheidsmythes doorprikt

 

 

Zijn eieren slecht voor je cholesterol? Krijg je een hersentumor van mobiel bellen? Over sommige gezondheidsthema’s doen heel wat hardnekkige geruchten de ronde. Wij zetten met plezier de ware feiten voor je op een rijtje.

1. Eieren & cholesterol
Een ei bevat 200 mg cholesterol, dat zich uitsluitend in de dooier bevindt. Het wit is immers bijna vetvrij. Het hoge gehalte aan cholesterol gaf in het verleden aanleiding tot het advies om het gebruik van eieren te beperken tot enkele per week en liefst nog minder als je last hebt van hoge cholesterol. Intussen weet men dat eieren eten eigenlijk geen invloed heeft op het cholesterolgehalte.

Als je slechte cholesterol verhoogd is, dan ligt dat haast altijd aan een hoge inname van verzadigd vet dat je vindt in vet vlees, charcuterie, echte boter, vette kazen en room, en verder door transvet of gehard vet (in industriële koekjes, wafels…). Alleen de eitjes bannen zal dus niet veel helpen. Eieren zijn zelfs gezond: ze bevatten niet veel verzadigd vet en veel nuttige stoffen, zoals antioxidanten en vitamines. Conclusie: een eitje of drie, vier per week kan echt geen kwaad.

2. Koffie & zwangerschap
Te veel koffie (meer dan drie kopjes per dag) is nooit goed en dat geldt ook als je zwanger bent. Van enkele kopjes zullen jij en je baby echter niets kwalijks ondervinden. Of het ook onschuldig is als je acht kopjes drinkt, is ten zeerste de vraag. De onderzoeken die hierrond gebeurden, wijzen erop dat de kans op een miskraam in deze groep licht verhoogd is.

Helemaal duidelijk is het echter niet: uit een Deense studie bleek wel dat er een verhoogde kans op een miskraam is bij zware koffiedrinkers, maar in deze groep werd ook meer alcohol gedronken en gerookt. Aan de cafeïne lijkt het hogere aantal miskramen niet te liggen, aangezien er bij zware coladrinkers niet meer miskramen voorkomen. Een twijfelgeval dus, maar voorzichtigheid kan geen kwaad.

Ongeveer één op tien zwangerschappen eindigt sowieso in een miskraam en bij de grote meerderheid is de oorzaak een foutje van de natuur. Je schuldig voelen (omdat je koffie gedronken hebt, of gefuifd of gejogd hebt) is dus niet nodig.

3. Autisme & vaccins
Baby’s krijgen vanaf een maand of drie een heleboel vaccinaties te verwerken. Dat is het gevolg van decennialang onderzoek naar kinderziekten en hoe ze te voorkomen zijn. Vooral in de tweede helft van het eerste jaar wordt er flink geprikt. Laat dat nu net de periode in een kinderleven zijn waarin de eerste symptomen van autisme – gestoord oogcontact, niet aangeraakt willen worden, vreemd gedrag – de kop opsteken. Het verband was snel gelegd, zeker omdat het aantal diagnoses van autisme de jongste decennia snel gestegen is. Als gevolg weigerden ouders eind jaren ’90 – vooral in de VS en het Verenigd Koninkrijk – hun kind nog te laten vaccineren met het MMR-vaccin (mazelen, rubella, bof) wegens de aanwezigheid van een giftig kwikderivaat.

Intussen hebben heel wat studies, ook heel grote, bewezen dat er geen verband is tussen vaccins en autisme. De arts die het verhaal lanceerde, is uit het beroep gezet wegens het vervalsen van de verhalen van de betrokken patiënten. Toch blijft de fabel de ronde doen, zeker op het internet en in het alternatieve circuit. Niet geloven, en niet vergeten dat in de tijden voor de vaccinaties jaarlijks heel wat kinderen overleden aan kinderziekten als mazelen of kinkhoest.

4. Deodorant & borstkanker
Loop je altijd rond met netjes geschoren oksels en gebruik je elke ochtend een wolkje deo, dan hoef je dat niet te laten. Het verhaaltje over de kankerverwekkende bestanddelen van deodorants doet al jaren de ronde, zeker op het internet, maar het klopt niet.

Eerst luidde het dat deodorant de transpiratie erg remt, waardoor toxische stoffen ‘niet meer weg kunnen’ en kanker veroorzaken. Het scheren van de oksels zou de opname van de werkzame bestanddelen van de deodorant nog versterken. Vervolgens werden parabenen, die als bewaarmiddel aan deo’s toegevoegd worden, met de vinger gewezen. In borsttumoren worden immers geregeld parabenen aangetroffen. Vooral jonge vrouwen zouden door dit alles borstkanker krijgen, omdat zij blijkbaar meer scheren/verstuiven dan oudere vrouwen.

Ook dit is niets dan bangmakerij. Eén: giftige stoffen worden vooral door de nieren, lever en via de ontlasting afgevoerd. Twee: parabenen vind je niet alleen in deo’s, maar ook in voeding. Dat de stof in het lichaam aangetroffen wordt, is dus geen wonder. Van een verband met kanker is er geen bewijs. En drie: als jongere vrouwen borstkanker krijgen, dan is de kans groot dat het om een genetische variant gaat (dit is wél bewezen). Moraal van het verhaal: laat je niet te snel bang maken, ook al klinkt het verhaal nog zo logisch. En zijn er gevallen van borstkanker in je familie, blijf dan gerust deodorant gebruiken, maar maak de tijd voor regelmatige check-ups.

5. Gsm & hersentumor
De gsm is een relatief nieuw voorwerp in het dagelijkse leven. Daardoor is het aantal langdurige studies, die de effecten ervan op lange termijn meten, nog te klein. Maar de recentste grote studie, waarvan de resultaten in september 2011 voorgesteld werden, kon bij kinderen geen kwalijke effecten vinden. In vier Scandinavische landen werd het gsm-gebruik onderzocht van meer dan driehonderd kinderen met een hersentumor.

Er werd geen verband aangetoond: sommige kinderen gebruikten helemaal geen gsm, anderen gebruikten hem matig of intensief. In elk geval is het totale aantal gevallen van hersentumoren bij kinderen én volwassenen de jongste dertig jaar niet gestegen. Alle onderzoekers geven de raad om toch voorzichtig te blijven, aangezien we nog niet kunnen weten of er wel effecten zijn na pakweg dertig jaar gsm-gebruik. Eerder in 2011 zond de Wereldgezondheidsorganisatie nog een waarschuwing de wereld in.

6. Zout & hartziekten
Al vele decennia krijgen mensen met hart- en vaatziekten de raad om zoutarm te eten: dit heeft een verlagend effect op de bloeddruk en leidt dus tot een betere gezondheid en minder hartproblemen. Maar een recente Belgische studie spreekt die oude raad tegen. Het zout erg beperken zou zelfs slecht zijn voor wie hartproblemen heeft. Deze studie heeft wereldwijd nogal wat stof doen opwaaien. Mensen die ‘gewoon’ zout eten, zouden zelfs tot viermaal minder hartproblemen hebben dan wie het zout beperkt.

Tja, hoe zit het nu? Een eerste opmerking betreft de studie: de proefpersonen werden maar één keer per dag getest en dat is te weinig. Een tweede opmerking betreft het bewezen feit dat het beperken van zout de bloeddruk verlaagt. Bij mensen met te lage bloeddruk luidt het advies dan ook geregeld een kop Oxo te drinken, een erg zoute bouillon. Conclusie: gezonde mensen doen er wellicht goed aan zout ‘gewoon’ te gebruiken, maar wie een hartziekte heeft, volgt op dit moment beter het oude advies op om zout te beperken.

7. Yoghurt & je darmen
In de loop van vorig jaar bogen specialisten van de EU zich over de gezondheidsclaims die rond heel wat voedingsproducten gelanceerd worden. Margarine die je cholesterol verlaagt, een drankje voor je botten en ook nog eentje voor je darmen en je weerstand… Een beetje regelgeving was broodnodig en diverse fabrikanten werden inderdaad teruggefloten.

Zo was er geen bewijs te vinden voor de stelling dat yoghurtdrankjes met speciale fermenten erin de weerstand oppeppen, zodat je minder vaak ziek wordt. Wil dat dan meteen zeggen dat al deze potjes en drankjes volledig waardeloos zijn? Dat nu ook weer niet. Zo is yoghurt van nature een bron van fermenten die goed zijn voor de darmflora.

De ‘speciale’ fermenten, afgeleiden van de ‘gewone’, zijn dat dus ook. Heb je pas een buikgriepje achter de rug en voelen je ingewanden nog een beetje beurs aan, dan is een kuurtje met (al dan niet speciale) yoghurt wel aan te raden. En is de rest onzin? Misschien niet. Er is gewoon nog niet genoeg onderzoek verricht om de beweringen van de producenten te staven.

8. Fluor & sterke tanden
Tot een jaar of vijftien geleden werd jonge ouders aangeraden hun baby geregeld een fluortabletje te geven, omdat dit de groei van een sterk gebit zou stimuleren. Intussen wordt dat al lang niet meer geadviseerd. Hoe zit het dan met fluor en de tanden? Dat fluor de tanden sterk houdt, is waar: een kleine hoeveelheid van het mineraal in het speeksel helpt het demineraliseren van het gebit na het eten te beperken, waardoor er minder gaatjes voorkomen. Fluor wordt in vele gebieden ook aan het drinkwater toegevoegd en het zit eveneens in thee en natuurlijk in tandpasta. Daardoor komt cariës tegenwoordig minder voor.

Maar veel fluor is daarvoor niet nodig en een teveel veroorzaakt lelijke donkere vlekken op de tanden die er niet meer af te poetsen zijn. Om die reden worden er geen tabletjes meer gegeven en is het belangrijk kinderen met een aangepaste tandpasta (met een lagere dosis fluor) te laten poetsen. Let op: zeker voor kinderen is een hoeveelheid tandpasta zo groot als een erwt voldoende. Je hoeft je borstel niet vol te smeren, zoals in de reclames.

9. Chocolade & acne
Pubers met een snoet vol acne krijgen nog steeds goedbedoelde raadgevingen te horen, onder meer om minder vet voedsel te eten, zoals chocolade en frietjes. Helaas: acne en voeding hebben weinig met elkaar te maken. Terwijl het natuurlijk nooit kwaad kan om gezond te eten, krijgt de ene op wafels en pizza’s levende puber nauwelijks een puistje die naam waardig, terwijl de andere met een ruim en gezond eetpatroon enkele jaren vol pukkels staat. Genetica heeft er ongetwijfeld iets mee te maken en verder is het gewoon brute pech: de ene huid reageert al wat heviger op de hormonale storm dan de andere.

Sommige bronnen noemen koemelk (die de hormonen van de koe bevat) als bron van acne. Dat lijkt aannemelijk: die extra hormonen zouden tot opstoten van puistjes kunnen leiden. Echt bewezen is het niet, maar wie meeeters en puistjes meer dan beu is, kan natuurlijk proberen om de melkproducten een tijdje aan de kant te laten staan. Blijven de huidproblemen maar aanslepen, dan kan een antibioticakuur helpen. Ook de anticonceptiepil heeft een remmend effect voor wie na de prilste puberjaren nog steeds acne heeft.

10. Gezond eten & kanker
Vijf stukken groente of fruit eten per dag en het risico op (borst)kanker gaat flink naar beneden. Mooi, toch? Of niet? Enkele jaren geleden werden diverse studies over dit onderwerp eens naast elkaar gelegd en wat bleek: wie veel groenten en fruit eet, heeft geen lagere kans op borstkanker. Dat komt doordat kanker, dat om te beginnen al niet één ziekte is, maar vele tientallen ziektes, eigenlijk altijd verschillende oorzaken heeft: genetische factoren, blootstelling aan schadelijke stoffen en straling via het milieu, de werkomgeving, het rook- en drinkgedrag, en tja, wie weet ook de voeding.

Je kan je kans op borstkanker dus niet ‘afkopen’ door meer groenten en fruit te eten. Zullen we dan maar volop fastfood laten aanrukken, als het toch allemaal geen verschil maakt? Beter niet. Want uit dezelfde studies bleek wel dat vrouwen die veel groenten en fruit eten, er op andere vlakken beter aan toe zijn: het goede effect van gezonde voeding op hart en bloedvaten is namelijk wél bewezen. En de kans is behoorlijk groot dat je daardoor langer meer energie zal hebben, en wie weet ook een mooiere huid en haardos. Mooi meegenomen.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/625/Autisme/article/detail/1401146/2012/02/28/Tien-gezondheidsmythes-doorprikt.dhtml

Hier zeg ik gewoon wauw tegen. Wat ik lees is gewoon realiteit van het dagelijks leven. Dan ook naar het schrijven van artsen toe, en waar ik dit stukje uit de tekst hier toch nog eens neer zet. De arts die het verhaal lanceerde, is uit het beroep gezet wegens het vervalsen van de verhalen van de betrokken patiënten.De wetenschap en dokter kunnen zoveel zeggen en schrijven mensen, als je iets onderneemt en je wordt er beter door bepraat het altijd maar weet dat je lichaam het ook aanvaard als je met andere dingen begint dan met wat de wetenschap of arts voorschrijft.
Mag ik de schrijver bedanken om deze tekst wereldwijd te laten lezen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden
http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM