Nooit meer moe

 

‘Ik ben zo moe’ is de meest genoemde klacht in het dokterskabinet. Onderzoek toont aan dat een op drie zich te moe voelt om te werken. Een op vijf heeft onvoldoende energie om werk met gezin en een sociaal leven te combineren. Tijd voor verandering! Zo vindt ook dokter Peter Aelbrecht, die zich al jarenlang in energietekorten vastbijt.

De World Health Organisation verwacht dat in 2013 moeheid de belangrijkste reden voor werkonbekwaamheid zal zijn. Vermoeidheid is overduidelijk een maatschappelijk probleem. Opvallend is dat het probleem relatief nieuw is. Pakweg dertig jaar geleden was er van energietekorten nauwelijks sprake. Wat is er sindsdien veranderd? Volgens Peter Aelbrecht hoeven we de oorzaak niet ver te zoeken. ‘De kwaliteit van onze voeding is er gigantisch op achteruit gegaan’, stelt hij.

Toegegeven, na een drukke werkdag snel een microgolfmaaltijd op tafel zetten kan verleidelijk zijn. Het levert je misschien wat tijdswinst op, maar energieker word je er niet van. Integendeel. Ook stress, een hormonaal onevenwicht en spijsverteringsproblemen kunnen de energie uit ons lichaam zuigen. ‘Bij de meeste patiënten is er sprake van een multifactoriële oorzaak. Verschillende kleine aandoeningen zorgen ervoor dat de patiënt globaal veel energie verliest.’ Voor een grondige aanpak van vermoeidheid is het dus belangrijk het totaalplaatje in het vizier te krijgen.

Oorzaak 1: Stress
Een belangrijke oorzaak van vermoeidheid schuilt in een haperende werking van het centraal zenuwstelsel, meer bepaald in onze hersenen. We kunnen onze grijze massa opsplitsen in twee delen: de neocortex dat onze ratio (taal, redeneren en abstract denken) stuurt en het lymbisch systeem dat onze emoties regelt. ‘Deze twee hersensystemen moeten elkaar in evenwicht houden’, zegt Dr. Aelbrecht. ‘Vandaag merken we echter dat in onze maatschappij onze ratio op volle toeren draait, terwijl het gevoelsdeel onderdrukt wordt. Het lymbisch systeem regelt heel wat belangrijke lichaamsprocessen zoals de hormoonproductie, de spijsvertering en het immuunsysteem. Je emoties langdurig onderdrukken kan dus tot heel wat problemen leiden.’

Ook stress is een energievreter. Een gemiddelde dertiger kampt met stress op het werk en in het verkeer, angst voor werkloosheid, een laptop die voortdurend berichten spuit, een huis dat afbetaald moet worden,… Telkens we onder stress staan, treedt er in ons lichaam een hormonaal proces in werking dat ons moet beschermen.

Aelbrecht: ‘Je lichaam maakt dan adrenaline aan, een prostresshormoon. Dat hormoon jaagt je bloeddruk en hartritme de hoogte in en spreekt alle suikers in je lichaam aan, zodat je klaar bent om te vechten of te vluchten. Na een stresssituatie moet je lichaam antistresshormonen (cortisol en DHA) aanmaken om bloeddruk, bloedsuiker en hartslag weer op peil te brengen. Het systeem zit goed in elkaar, maar is bedoeld voor occasionele stress. Bij heel wat mensen moet dit systeem echter bijna continu werken, waardoor het begint te haperen en je lichaam nog onvoldoende antistresshormonen kan aanmaken. Dat uit zich in enkele typische klachten. Patiënten zijn vooral moe tijdens stresssituaties, kunnen het geluid van spelende kinderen niet meer aan en hebben het gevoel dat er een mist in hun hoofd hangt waardoor informatie niet meer goed binnenkomt.’

Oplossing
Peter Aelbrecht: ‘Energietekorten die veroorzaakt worden door een emotioneel onevenwicht, vereisen een brede aanpak. Met psychotherapie kunnen zeer goede resultaten bereikt worden. Ook craniosacraaltherapie, een manuele therapie die een aantal drukpunten op de schedel en op de rest van het lichaam bewerkt, heeft bewezen onevenwichten in het lichaam te herstellen.

Bewegend mediteren zoals tai chi en yoga stimuleert het lymbisch systeem in ons brein. Matig sporten kan helpen om het evenwicht tussen de twee hersendelen te herstellen. Hou je hartslag in de gaten. Aan de hand van volgende formule bereken je jouw maximale hartslagwaarde: 3/4 (220 – leeftijd). Iemand van 40 sport dus aan een maximale hartslagwaarde van 135. Doe je dat niet, dan gaat je lichaam allerlei stoffen en hormonen verbranden die het nu broodnodig heeft. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mindfulness de productie van stressremmende hormonen significant kan doen toenemen. Door één uur per dag met mindfulness bezig te zijn, en dit gedurende acht weken, kan je goede resultaten bereiken.’

Oorzaak 2: Hormonen
De hormoonproductie in ons lichaam is onlosmakelijk verbonden met ons immuunsysteem en ons centraal zenuwstelsel. Zo kan een verminderde weerstand of emotionele druk je hormoonhuishouding in de war sturen. Logisch dus dat ook een haperend hormoonaal systeem voor heel wat psychische klachten kan zorgen. Moeheid is een typische klacht bij een verstoorde schildklierwerking. Je schildklier speelt immers een belangrijke rol bij de doorbloeding, de temperatuur en calorieverbranding in je lichaam. Werkt de schildklier niet naar behoren, dan worden al deze processen afgeremd en verlies je energie. Enkele signalen die op een haperende schildklierwerking kunnen wijzen zijn moeizaam gewichtsverlies (of gewichtstoename), cyclusstoornissen, ochtendstijfheid, weinig dorst en weinig transpiratie. Ook geslachtshormonen spelen een belangrijke rol bij energiegebrek. Volgens Dr. Aelbrecht is het geen toeval dat zo’n tachtig procent van de vermoeide patiënten vrouwen zijn. ‘Bij vrouwen werken de geslachtsklieren op cyclische wijze, waardoor het systeem van nature dus kwetsbaarder is.’ Om optimaal te functioneren moet de verhouding tussen oestrogenen en progesteronen in balans zijn. Vaak is dat niet het geval.

‘Ook het testosterongehalte moet bij een vermoeide vrouw zeker worden nagekeken’, zegt Dr. Aelbrecht. ‘Een vrouw heeft tien keer minder testosteron in haar bloed dan een man. Testosteron zorgt voor fysieke en mentale kracht en is dus ook voor vrouwen erg belangrijk. Een typisch signaal van testosterontekort is een verminderde kwaliteit van orgasme.’ Tot slot moet ook de productie van melatonine, het hormoon dat een belangrijke rol speelt bij ons waak-slaapritme, in kaart gebracht worden. Typische symptomen van een tekort zijn moeilijkheden met inslapen en/of doorslapen. Ook als je erg hevig of plots niet meer droomt, kan een tekort aan de basis liggen. Een bloedtest aangevuld met een uitgebreid urineonderzoek kan eventuele hormonale tekorten aan het licht brengen.

Oplossing
Peter Aelbrecht: ‘Voedingssupplementen kunnen het hormonale evenwicht helpen herstellen. Bij matige vermoeidheidsklachten raad ik mijn patiënten een energiecomplex of spirulina-chlorella aan. In ernstige gevallen kan het aangewezen zijn om met hormoonsubstitutie te starten. Ik kies steeds voor bio-identieke substitutie: we geven de patiënt dan een kopie van het hormoon zoals het natuurlijk wordt geproduceerd.

En dit steeds in fysiologische dosissen, dus nooit meer dan de hoeveelheid die je lichaam normaal gezien zelf aanmaakt. De makkelijkste manier om op relatief korte termijn je klachten te verbeteren is het volgen van een antitoxisch voedingsplan (zie verder). Dat zorgt ervoor dat je lichaam 30 procent meer hormonen aanmaakt. Vaak is dat voldoende om komaf te maken met de vermoeidheid.’

Oorzaak 3: Spijsvertering
Niet enkel hormonale of mentale problemen kunnen vermoeidheid in de hand werken. Ook spijsverteringsproblemen halen de energie uit je lijf. Peter Aelbrecht: ‘De darmwand heeft twee belangrijke functies: het opnemen van voedingsstoffen uit onze voeding en het tegenhouden van alles wat niet mag opgenomen worden zoals onverteerde voedselresten en toxische stoffen. Overbelasting en hormonale tekorten kunnen deze werking ernstig verstoren.

Maar ook slechte voedingsgewoonten kunnen spijsverteringsproblemen veroorzaken, waardoor je energie verliest. De kwaliteit van onze voeding is er enorm op achteruit gegaan. Ik denk dan vooral aan conserveringstechnieken, kant-en-klaarmaaltijden en fastfood. Veel van wat op ons bord terecht komt, is toxisch belast. Zo komen voedselallergieën opmerkelijk vaker voor dan vroeger.’ Ook een onevenwichtige darmflora kan aan de basis van spijsverteringsproblemen liggen. Voor een goed energieniveau is een evenwicht tussen ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën in je darmen essentieel.

Oplossing
Probiotica kunnen het evenwicht in je darmen helpen herstellen. ‘Al zijn er een aantal belangrijke richtlijnen voor het gebruik van probiotica’, weet Dr. Aelbrecht. ‘Zo moeten ze de juiste bacteriestammen bevatten en in voldoende hoge dosis worden toegediend. Een probioticum neem je best ’s avonds.

In een lege maag gebeurt de rekolonisatie van de darmen het snelst en efficiëntst. Om te vermijden dat het merendeel van de bacteriestammen meteen vernietigd wordt, is het belangrijk een probioticum te nemen dat voldoende resistent is tegen het zure maagmilieu. Flora Balance bevat maar liefst vier miljard lactobacillen per milliliter en is bestand tegen de lage zuurtegraad in de maag. Na vier tot zes weken staat je darmflora weer op punt. Ook het volgen van een antitoxisch dieet is essentieel.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/640/Stress/article/detail/1401044/2012/02/28/Nooit-meer-moe.dhtml

Wie is het al eens niet. Als je luistert naar je lichaam en je neemt op het moment dat je het voelt eens iets mee rust zal je merken dat het snel uit je lichaam kan verdwijnen. Nu kunnen het ook andere oorzaken zijn:
ziekte
sociale problemen
teveel werk
niet luisteren naar jezelf.
Mocht het langer duren dan enkele dagen en je hebt het nodige gedaan, kan het soms ook verstandig zijn om even langs de arts te gaan. Een controle kan op dat moment nooit kwaad en ook kan het gewenst zijn om dan even bloed laten af te nemen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM