Zware benen? Actie!

Zware benen? Actie!

Hebt u aderproblemen, een zwaar gevoel in de benen of gezwollen benen? Zijn uw benen niet altijd in topvorm? Onze tips om zware benen te verlichten, én ze te voorkomen.

Zware benen? Beweeg!

Het fenomeen van zware benen is het gevolg van een slechte bloeddoorstroming. Bij lang rechtop staan of zitten gaat het bloed minder snel rond in het lichaam waardoor er opstoppingen ontstaan in de voeten en de kuiten. U kunt dat verhelpen door uw benen niet over elkaar te slaan als u lang moet zitten, door regelmatig op te staan en enkele minuten rond te lopen. Moet u lang rechtop staan? Maak dan schommelende bewegingen op uw hielen en kleine draaiende bewegingen met de enkel zodat de bloedstroom weer naar boven (naar de bovenbenen) wordt gestuwd. Ook drukkousen zijn een goede hulp.

Zware benen? Zo veel mogelijk verfrissen

Mijd te grote hitte, want de aders gaan ervan uitzetten (sauna, epileren met te hete was, te lang zonnen) en ook grote temperatuurschommelingen (hammam/koude douche). Een aanrader: als u ‘s ochtends een douche neemt, doe dan met een sterke waterstraal een korte massage van enkele minuten van de enkels tot de dijen. Er zijn ook speciale verkoelende verzorgingsproducten die de microcirculatie weer op gang helpen brengen. U kunt ze op elk moment van de dag aanbrengen, op de huid of op uw kousen (sommige zijn daar speciaal voor gemaakt).

Zware benen? Leve de oefeningen!

Gebrek aan lichaamsbeweging en een zittend leven zijn de grootste vijanden voor uw benen. Niets doet uw bloedvatenstelsel zo goed werken (en helpt langzaam aan spieren kweken) als stappen. Elke dag wat stappen is de beste aanpak. Laat uw auto voor kleine afstanden in de garage staan en ga te voet! Ook fietsen wordt warm aanbevolen. De trapbewegingen stimuleren het spannen van de spieren. Probeer in het algemeen niet te slenteren bij vrijetijdsbestedingen (shoppen, wandelingen) en kies dus ook actieve sporten (squash, tennis of pingpong).

Zware benen? Jacht op spataders

Deze gezwollen of knobbelige, uit de huid puilende aders zijn vaak erfelijk bepaald. Ze kunnen ook na verloop van tijd opduiken. De enige remedie is dan sclerotherapie. U kunt ze helpen voorkomen door minstens anderhalve liter water per dag te drinken, door vezelrijk voedsel te eten en door uw benen hoger te leggen: na het werk tegen de muur , ’s nachts op een plank die u aan het voeteinde van uw bed legt (tussen de bodem en de matras).

BRON: http://www.e-gezondheid.be/zware-benen-actie/gids/1033

We maken het allemaal wel eens mee, onze benen die zwaar aanvoelen of moe zijn ten opzichten van ons lichaam. Ze dan gelijk naar boven leggen kan al helpen en relax badje ook, en ook je benen gewoon moet de douche en fris water spoelen zijn allemaal hulp middelen om het gevoel weg te werken. Als echt niets meer help kan je natuurlijke producten nemen om je benen te laten herstellen. Want het is belangrijk als je heel de dag gewandeld hebt of je benen toch zware inspanningen hebben moeten doen dat je ze nadien de rust kan en mag geven. Kleine middeltjes helpen meestal om het zware gevoel weg te werken.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden
http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM