Archive for 19 augustus 2011


VISSER

Een visser zat op zijn rustig gemakje naar zijn dobber te kijken
Op een gegeven moment ziet hij deze ondergaan
In een trek neemt de visser zijn hengel en slaagt hem naar boven
De tegen kracht laat voelen dat er iets aan de haak hangt
Stil maar heel rustig brengt hij de vis tot aan de kant
Dan ziet de visser de ogen van de vis
En heeft spijt
Spijt dat het levend wezen zo zijn krachten gebruikt heeft om in het water te blijven
Waarop de visser in zijn gevoel zegt
Sorry vis maar ik laat je vrij
Ik wou je geen pijn doen
Nogmaals sorry
Toen de vis weer helemaal vrij was
Draaide de vis zich om en liet door zijn vis ogen zien
Visser bedank jezelf want je hebt jezelf van pijn gered.
En de visser begreep je kan alleen maar vis vangen als je echt honger hebt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Jouw anti-kanker menu

Met goede voedingsgewoonten, een gezond gewicht en een portie beweging kunnen we naar schatting dertig tot veertig procent van alle kankers én heel wat ouderdomsziekten vermijden. Maar hoe eet je je gezond? Wij zochten het uit!

1. Antioxidanten op je bord
Je kan ons lichaam vergelijken met een kachel: net zoals een brandende kachel heeft het zuurstof nodig om te kunnen werken en blijven er na de verbranding kleine asdeeltjes achter. Die asrestjes in ons lichaam noemen we ook wel vrije radicalen. Deze afvalstoffen moeten tijdig afgevoerd worden, zoniet kunnen ze in onze cellen opgeslagen worden en daar onze DNA-structuur aantasten. Dat dat voor heel wat schade kan zorgen, spreekt voor zich. Gelukkig hoeven we niet machteloos toe te kijken hoe vrije radicalen onze lichaamscellen aanvallen. Antioxidanten zijn belangrijke bondgenoten in de strijd tegen die schadelijke indringers. Antioxidanten zijn namelijk in staat om vrije radicalen te neutraliseren. Je vindt ze in heel wat voedingsmiddelen.

Enkele powerfoods op een rijtje:
– Tomaten, rozenbottels en watermeloen hebben hun rode kleur te danken aan lycopeen, een erg krachtige antioxidant die zijn plaats heeft in de strijd tegen huidveroudering, prostaatkanker en luchtwegenproblemen. Bij verhitting van tomaten komt er veel meer lycopeen vrij en geniet je extra van de weldadige werking.

– Groene bladgroenten zoals broccoli, sla, spinazie, boerenkool en selder zijn rijk aan flavonoïden, een ander type antioxidant. Deze krachtige stoffen staan bekend om hun ontstekingsremmende werking en worden ook ingezet bij geheugenproblemen.

– Granaatappel, pure chocolade, aardbeien, olijven en frambozen zijn lekkernijen die hun kracht danken aan de aanwezigheid van polyfenolen. Polyfenolen zijn antioxidanten die preventief werken tegen ontstekingsaandoeningen, prostaatkanker en hart- en vaatziekten.

– Rode druiven, rode wijn en veenbessen zitten boordevol reservatrolen, krachtige antioxidanten met ontstekingsremmende en antivirale eigenschappen. Volgens Amerikaanse onderzoekers breken reservatrolen ook vetcellen af; mooi meegenomen!

2. SOS zure voeding
Herinner je je nog het verhaal van zuren en basen vanuit de lessen scheikunde? Ook binnen onze gezondheid spelen zuren en basen een essentiële rol. Zo is ons lichaam licht basisch. Wil je gezond blijven, dan is het belangrijk om de zuurgraad in je lichaam te behouden. En daar wringt het schoentje. Heel wat voedingsmiddelen die we dagelijks naar binnen werken zijn zuur, waardoor ons lichaam uit balans raakt. Zuurvormende voeding (zoals rijst, pasta, granen, vlees en vis) laat veel meer afvalstoffen achter in je lichaam waardoor het veel meer moeite kost om ze op te ruimen. Om de zuurgraad in je lijf optimaal te houden, hebben we dagelijks maximaal twintig procent van deze zure voedingsmiddelen nodig. De overige tachtig procent zou dus uit basische voeding moeten bestaan: groenten en fruit.

3. Kies voor bio
Biologische fruit- en groentesoorten mogen dan wel prijzig zijn, ze hebben wel degelijk een belangrijke meerwaarde te bieden. In tegenstelling tot hun niet-biologische soortgenoten bevatten ze salvestrolen: stoffen met een beschermende werking tegen kanker. Die kankerwerende stoffen bevinden zich op het blad van groenten en fruit. Ze beschermen de plant tegen virussen, bacteriën, schimmels en insecten.

Niet-bioplanten worden bespoten met een schimmelwerend middel dat helaas ook de kankerbeschermende salvestrolen vernietigt. Biologische groenten beschermen je niet enkel beter tegen kanker, ze zijn ook erg mineraalrijk. De grond waarop ‘gewone’ groenten en fruit geteeld worden, wordt immers veel intensiever bewerkt en bevat daardoor heel wat minder voedzame stoffen. Om het tekort aan nuttige vitaminen en mineralen te compenseren kan je een beroep doen op voedingssupplementen. Met een multivitamine, een antioxidantencomplex en vitamine C-1.000 krijg je toch nog de broodnodige stoffen binnen.

4. Drink water
Na zuurstof is water het belangrijkste om te kunnen overleven. Dagelijks hebben we zo’n anderhalve tot twee liter water nodig. Tussen de verschillende waters bestaan er grote verschillen. Zo kies je best voor zuurstofrijk water. Bevat het ene water dan meer zuurstof dan het andere? Absoluut. Eigenlijk is het niet zo vreemd om even stil te staan bij het water dat je drinkt. Wie een vijver in de tuin heeft, controleert geregeld de zuurgraad van het water om er zeker van te zijn dat het water voldoende zuurstof bevat zodat de vissen kunnen overleven. Maar ook voor onze gezondheid is zuurstofrijk water belangrijk!

Zuurstofrijk water heeft een hoge PH-waarde. Water met een PH waarde lager dan zeven is zuurstofarm. De meeste watersoorten die je in de supermarkt vindt hebben een zuurgraad die rond de 7,1 schommelt. Met een PH van ongeveer 7,2 à 7,3 is leidingwater heel wat rijker aan zuurstof en mineralen. Er bestaan ook toestellen die je water zuurstofrijker kunnen maken. Benieuwd hoe ‘levend’ het water is dat jij dagelijks drinkt? Doe dan zelf de test. Bij de drogist vind je lakmoespapiertjes waarop je de zuurgraad van water meteen kan aflezen.

5. Zet kokosolie en palmolie op het menu
Hoewel palmolie en kokosolie verzadigde vetsoorten zijn, hebben ze onze gezondheid heel wat te bieden, tenminste als je voor de extra vierge-variant kiest die je in de natuurvoedingswinkel vindt. Zo zijn beide vetsoorten erg stabiel. Dat betekent dat ze zelfs bij verhitting een goede bescherming bieden tegen vrije radicalen die onze cellen aanvallen én dat hun eigenschappen bewaard blijven. Al doe je er ook bij deze oliën goed aan ze nooit boven de 180°C te verhitten.

Palmolie is erg rijk aan vitamine A en E: zeer krachtige antioxidanten die de veroudering tegengaan. En ook kokosolie verdient een vaste plaats in de keuken. Ze bevat twee keer zoveel energie als koolhydraten en wordt nauwelijks opgeslagen als vet. Maar dat zijn niet de enige gezondheidsvoordelen die deze natuurlijke vetten te bieden hebben. Wist je dat kokosolie bacteriën, schimmels en virussen doodt? Het vet staat ook bekend om zijn cosmetische werking: het verzacht bij schaaf- en snijwondjes, werkt als natuurlijke deodorant, massageolie en haarconditioner en kan ook gebruikt worden om je tanden mee te poetsen (het voorkomt tachtig procent van de tandcariës).

En niet te vergeten: kokosolie smaakt heerlijk op de boterham of bij de bereiding van gerechten. Het palmares met voordelen van palmolie is al minstens zo indrukwekkend. Palmolie verhoogt je immuniteit en is goed voor je hersenen, je hart en je bloedvaten. Het vet helpt je te beschermen tegen kanker en andere welvaartsziekten en zou het verouderingsproces vertragen. Palmolie is ideaal om mee te bakken. Kies zo veel mogelijk voor natuurlijke, onbewerkte vetten (zoals extra vierge olijfolie, extra vierge avocadoolie, extra vierge palmpitolie en extra vierge sesamolie) en laat bewerkte, geraffineerde vetten links liggen. Bewerkte vetten zoals margarine, frituurolie en slaolie hebben tijdens hun productie tal van manipulaties ondergaan waardoor ze langer houdbaar zijn, maar ook een groot deel van hun natuurlijke werking tenietgedaan werd.

6. Let op voedingscombinaties
Om je vertering optimaal te laten verlopen, zet je best geen koolhydraten (pasta, granen, zoetigheden) samen met eiwitten (vlees, vis, zuivel, noten) op het menu. Doe je dat wel, dan krijgt je spijsverteringssysteem het zwaar te verduren. De hele voedingsmassa verwerken is een haast onmogelijke opdracht, waardoor onverteerde voedselresten in je darmen achterblijven. Die restjes kunnen toxisch worden en schade aanrichten in je lichaam. Het duurt weliswaar een tijdje vooraleer de gevolgen duidelijk worden. Vaak begint het met vage klachten. Voel je je futloos, heb je slaapproblemen, ben je snel geïrriteerd? Door je voedingsgewoontes aan te pakken, kan je al heel wat van deze symptomen verhelpen. Kies voor licht verteerbare maaltijden en probeer koolhydraten en eiwitten zo veel mogelijk te scheiden. En uiteraard eet je er altijd een royale portie groenten bij.

Zoals je weet zijn groenten basische stoffen en heeft ons lichaam daar héél wat van nodig om de zuurgraad in evenwicht te houden. Ook het tijdstip waarop je koolhydraten en eiwitten eet speelt een belangrijke rol. Zeker voor wie zich futloos voelt is het belangrijk om zo veel mogelijk energie uit voeding te halen, zodat je zomin mogelijk uit eigen reserves hoeft te putten. Kies daarom overdag voor eiwitrijke voeding: die geeft je langdurige energie. Vooral vette vis verdient een plek op je bord. Door regelmatig vette vis te eten vermindert immers de kans op dikkedarmkanker en prostaatkanker. Met vlees spring je dan weer best zuinig om.

Vleeswaren verhogen de kans op dikkedarmkanker. Tracht koolhydraten overdag te beperken en reserveer ze voor ’s avonds. Koolhydraten maken je immers moe en slaperig. Er is één uitzondering op deze regel: wie overdag veel beweegt of zware fysieke arbeid verricht, heeft ook overdag koolhydraten nodig.

7. Fyto-oestrogenen: niet voor iedereen
Over de werking van fyto-oestrogenen zijn de meningen verdeeld. Fyto-oestrogenen vind je vooral in sojaproducten. Omdat ze een oestrogeenachtige werking hebben, worden ze weleens aanbevolen om menopauzekwaaltjes mee te bestrijden. Minder onschuldig zijn ze echter bij bepaalde kankers. Sommige vormen van prostaatkanker en borstkanker zijn hormoongevoelig: dat betekent dat ze onder invloed van hormonen in omvang kunnen toenemen of afnemen.

Net omwille van hun hormoonachtige werking denk je dus beter twee keer na vooraleer je naar voeding grijpt die rijk is aan fyto-oestrogenen. Vrouwen met een hormoongevoelige borstkanker doen er goed aan tempeh, natto, miso, tamari en shoyu te vermijden. Naast deze gefermenteerde sojaproducten bevatten ook heel wat andere voedingsmiddelen verrassend genoeg fyto-oestrogenen. Daarom schrap je best ook bonen, pindanoten, luzerne, spruitjes, spinazie, sesam- en lijnzaad, volkorenproducten, koffie en bier van het menu. Het omgekeerde geldt bij hormoongevoelige prostaatkanker. Zij hebben net baat bij deze fyto-oestrogeenrijke voeding.

Meer weten?
Phia Vermeij, arts, en haar moeder Sophie van Baarsen, voedingsdeskundige, bundelden hun kennis en ervaring in het boek ‘Anti-aging: de steen der wijzen’. Het boek bevat tal van praktische tips én recepten voor een lang en gezond leven.

‘Anti-aging: de steen der wijzen’, Phia Vermeij en Sophie van Baarsen (DnS Naarden, € 24,95)

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/index.dhtml

Zelf kunnen we al veel verhelpen door anders te gaan leven, minder stress maar meer rust nemen. Dan natuurlijk de voeding die een grote rol speelt in ons leven.  Ook mogen we niet vergeten dat niet alleen een voeding een belangrijke rol speelt maar ook drank en onze dagelijkse energie (zuurstof) dat we nodig hebben. Daarom is het altijd belangrijk om goed te luisteren en te voelen wat je lichaam aangeeft. Zo kan je al heel wat vooraf voorkomen. En het is toch altijd beter te voorkomen dan dat men gelijk naar zware middelen moet gaan grijpen. Hier is een prachtig stukje tekst bijgevoegd maar mensen ga op zoek zeker als je een wilt zijn met je lichaam. Gezondheid is het belangrijkste in ons leven.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

GEDACHTEN

LAAT GEEN GEDACHTEN ALLEEN SPELEN, MAAR LAAT HET GEVOEL MEESPELEN.
MAAR OOK OMGEDRAAID LAAT GEEN GEVOEL ALLEEN SPELEN, MAAR LAAT GEDACHTEN MEESPELEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Dolle avonturen met nonkel Juul

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

WorldsApart

So Close & Yet So Far...

%d bloggers liken dit: