In slaap masseren

Klassieke technieken

Een goede nachtrust is onmisbaar. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Lang niet iedereen valt meteen in een diepe slaap. Om te ontspannen kan een massage helpen.

Klassieke ontspanningsmassage is speciaal bedoeld voor mensen die zich regelmatig vermoeid voelen. Je hebt bijvoorbeeld last van verkrampte en pijnlijke spieren na een week werken.

Ontspanningstechnieken
De methode lijkt een beetje op een sportmassage. De technieken zijn in grote lijnen hetzelfde, alleen wordt er meestal zachter gewerkt. Je moet immers langzaam in een roes komen, waardoor je slaperig wordt.

Bij een klassieke massage wordt soms van het hart af gemasseerd, in tegenstelling tot andere massages. Ook wordt bijna altijd de rug gemasseerd.

Als je op je buik ligt, ben je meer afgesloten van alles, zodat je je gemakkelijker kunt ontspannen. Tegelijkertijd helpt de masseur om afvalstoffen af te voeren en de circulatie en stofwisseling te activeren.

Deze technieken zijn heel fijn om een ander te helpen ontspannen:

  • Strijkingen. Met de vlakke hand of delen van de hand wordt over de huid gestreken. Hierbij kun je gebruikmaken van massageolie om soepel over de huid te glijden. Door te variëren in tempo en intensiteit kunnen strijkingen activerend of juist ontspannend werken. Intensief mag, maar houd een rustig tempo aan bij een ontspannende massage.
  • Knedingen. De spieren worden als het ware uitgeknepen door knedende en drukkende bewegingen. Gebruik geen olie, om voldoende grip te houden. De intensiteit kan veranderen door voorzichtig of fors te kneden. Je merkt vanzelf welke methode ontspannend werkt bij je partner. Deze methode herstelt de spieren en vermindert eventuele spierpijn.
  • Botjes en beentjes verschuiven. Het klinkt erg pijnlijk, maar het tegenovergestelde is waar. Deze techniek kun je alleen aan de handen en voeten toepassen. Je verandert als het ware tijdelijk de rek in de spiertjes van je handen of voeten. Hierdoor verbetert de circulatie en kunnen de spieren zich ontspannen.
  • Tapotements (kloppingen). Dit zijn de vibraties, schuddingen en huidhandgrepen die aan het einde van een massage toegepast worden. Huidhandgrepen helpen eventuele huidverklevingen los te maken. Hier geldt ook weer dat dit ontspannend of juist activerend kan werken. Houd het dus rustig, maar intensief.

BRON: http://gezondheidsnet.rnews.be/uiterlijk/artikelen/1500/in-slaap-masseren

Masseren is niet alleen goed voor lichaam en geest, maar ook om op een moment zoveel rust te vinden dat slapen makkelijk zou kunnen gaan. Nu zelf zou ik niet echt daar een duidelijk antwoord op kunnen geven. Want als men masseert dan is men volledig tot rust maar nadien moet de persoon weer zijn dagelijkse activiteiten ondernemen en dan kan het lichaam voor even toch weer belast worden ook het brein. Want de meeste gaan na een massage gelijk tv kijken en dat laat dan weer snel de hersenen actief worden.

Dus zelf heb ik er een dubbel gevoel van.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/
 
AUM MANI PADME HUM