Archive for 4 november 2010


DROMEN ORDENEN INFORMATIE

Dromen ordenen informatie

Wat ons brein ’s nachts bezighoudt


De koningin op de koffie, kunnen vliegen, of in een stripverhaal spelen; in je dromen kan alles. Maar waar zijn dromen eigenlijk goed voor?

 

REM-slaap
De droomslaap komt voor in een periode waarin je wat minder diep slaapt. Dit heet de REM-slaap (Rapid Eye Movement). In deze periode worden je hersenen heel erg actief en maken je ogen snelle bewegingen. Alle grote spieren zijn uitgeschakeld, anders zou je echt je dromen gaan uitvoeren.

In een nacht kom je vier of vijf keer in zo’n REM-slaap terecht. Je hebt dus ook vier tot vijf dromen. Naarmate de nacht verstrijkt, worden de periodes met REM-slaap steeds langer. De laatste duurt ongeveer een half uur tot drie kwartier.

Droomduiding
Er zijn verschillende theorieën waarom we dromen. Het zou kunnen gaan om onderdrukte gevoelens uit ons onderbewuste. Die theorie werd voor het eerst beschreven in 1900 door psychiater Sigmund Freud. Door iemands dromen te verklaren, zou je dus een blik in iemands ziel kunnen werpen.

Nog steeds bestaan er droomduiders en boeken met betekenissen van dromen. Maar je kunt je voorstellen dat niet alle beelden hetzelfde betekenen voor iedereen. Een rat bijvoorbeeld, is iets heel anders voor een dierenarts dan voor iemand die ooit door een rat gebeten is.

Ruis van de machine
Als we dromen zijn onze hersenen ineens heel erg actief, alsof we wakker zijn. Sommige wetenschappers dachten dat de hersenen ’s nachts niet zo lang inactief konden zijn. Dat zou ongezond zijn, dus zorgde het lichaam dat het brein actief werd.

Daardoor zouden er beelden loskomen, onze dromen. Die dromen zijn dan vergelijkbaar het lawaai wat een machine maakt als je hem aanzet. Volgens deze wetenschappers hebben de dromen zelf geen betekenis of nut.

 

Informatieverwerking
Over het algemeen nemen wetenschappers tegenwoordig aan dat tijdens de REM-slaap de indrukken van de afgelopen week worden verwerkt. Informatie wordt opgeruimd, gesorteerd, gewist en opgeslagen in de hersenen. Hierdoor krijg je dromen.

Kinderen dromen meer; zij hebben nog meer nieuwe dingen te verwerken. Dat dromen vaak zo raar verlopen, komt doordat je werkgeheugen niet mee doet. Dit geheugen zorgt dat je veel dingen tegelijkertijd kan onthouden.

Als je droomt kun je je maar op één ding tegelijkertijd richten. Dus vraag je je ook niet af of iets eigenlijk wel kan. Overigens kan het voorkomen dat je wel beseft dat je droomt. In dat geval heb je een lucide droom. Met wat oefening kun je zo’n droom zelf sturen.

BRON: http://gezondheidsnet.rnews.be/medisch/artikelen/1406/dromen-ordenen-informatie

Men droomt zo maar niet, in iedere droom zit een inzicht. Alleen moeten mensen er durven voor openstaan om het inzicht in te zien of te laten analyseren zodat ze tot het inzicht komen.

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO

Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 AUM MANI PADME HUM

 

Iedereen droomt een paar uur per nacht. Ook al herinner je je er misschien niets van. Als je slaapt, volg je een ritme. Je slaapt afwisselend diep en minder diep.

Aantal meisjes met anorexia fors gestegen

 

AMSTERDAM – Het aantal meisjes tussen de 15 en 19 jaar met anorexia is in de afgelopen 25 jaar verdubbeld. Bovendien is hun aantal relatief gestegen ten opzichte van de groep jonge vrouwen tussen de 20 en 24 jaar. Dit blijkt uit onderzoeksresultaten die vandaag worden gepresenteerd op een congres in Zwolle van de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen.

De cijfers komen uit een landelijk onderzoek onder huisartsen, waarin gegevens over 1 procent van de Nederlandse bevolking worden bijgehouden.

Gegevens over meisjes die worden aangemeld met de vermageringsziekte anorexia nervosa, worden sinds 1985 geregistreerd.

15 tot 19 jaar
Anorexia komt vooral voor onder vrouwen tussen 15 en 30 jaar. De grootste piek in de ontdekking van de ziekte zit doorgaans in de groep meisjes tussen de 15 en 19 jaar. Deze piek blijkt fors te zijn gestegen ten opzichte van de andere leeftijdsgroepen. Het aantal vrouwen met anorexia in de groep 15-19 jaar was vroeger ongeveer 30 procent hoger dan in de groep 20-24 jaar. Inmiddels is de jongste groep echter drieënhalf keer zo groot geworden.

Ook in de klinieken is een stijging te zien van het aantal jonge meisjes met anorexia, zegt hoogleraar psychiatrie Wijbrand Hoek van Rijksuniversiteit Groningen, die het onderzoek leidde. ‘Het lijkt erop dat de meisjes met anorexia jonger worden. We zien in klinieken ook al wel eens gevallen voorbijkomen van meisjes in de pre-puberteit. Meisjes rond de 10 jaar, al is dat nog wel zeldzaam.’

Oorzaken niet bekend
De oorzaken van de verdubbeling van jonge patiëntes, zijn niet bekend. Volgens Hoek zijn er meerdere verklaringen mogelijk. ‘Of artsen en ouders zijn alerter en signaleren de ziekte eerder, óf er is sprake van een echte toename. Dat zou kunnen komen doordat kinderen tegenwoordig al op de basisschoolleeftijd gaan lijnen en dan gevoelig worden voor de ziekte. Maar het kan ook een combinatie hiervan zijn.’ Opvallend is dat het aantal gevallen van anorexia in de oudere leeftijdsgroepen, 20-24 en 25-29 jaar, gelijk is gebleven.

‘Aan de ene kant zijn we blij dat meisjes al jonger bij ons komen’, zegt Hoek. ‘Als ze zich binnen drie jaar na het ontstaan van de ziekte melden, zijn de vooruitzichten nog redelijk gunstig. Als ze de ziekte al langer hebben, wordt het lastiger.’

Ongeveer 2 tot 4 procent van alle vrouwen lijdt in hun leven aan anorexia, aldus een recente Finse studie. Zo’n 10 procent van de vrouwen overlijdt eraan, gemiddeld na 15 jaar.

Binge Eating Disorder
Uit het nieuwe onderzoek blijkt ook dat het aantal gevallen van bulimia nervosa, eetbuien gevolgd door braken of laxeren, de afgelopen 25 jaar juist is afgenomen. Volgens Hoek is er een verschuiving gaande in de eetstoornissen. Zo wordt binnenkort een nieuwe stoornis officieel geïntroduceerd: de vreetbuistoornis, ofwel de binge eating disorder. Volgens schattingen lijdt 1 tot 3 procent van de bevolking aan deze ziekte.

‘Dit zijn mensen die minstens een maal per week oncontroleerbare eetbuien hebben, waarbij ze enorme hoeveelheden eten naar binnen slaan. Dat gebeurt in een roes. Vaak weten ze achteraf niet meer wat ze gegeten hebben. Ze eten veel sneller dan normaal. Vaak doen ze dat alleen, omdat ze zich schamen. Ik ken extreme gevallen waarbij mensen in een keer 10 duizend kilocalorieën opeten, terwijl je er per dag 2.000 nodig hebt.’

Het gaat daarbij niet om mensen die af en toe een zak chips uit frustratie wegwerken, zegt hij. ‘Dit zijn mensen die week in week uit vreetbuien hebben, en daar geestelijk onder lijden. Vaak lijden ze ook aan obesitas.’

In 2013 wordt de binge eating disorder erkend doordat hij wordt opgenomen in de DSM-5, het officiële handboek voor het diagnosticeren van psychische aandoeningen.

BRON: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1045161/2010/11/04/Aantal-meisjes-met-anorexia-fors-gestegen.dhtml

Soms stellen we ons zoveel vragen hoe een persoon zich zover kan laten gaan. Men kan verschillende oorzaken gaan aan kaarten maar het belangrijkste punt is toch de maatschappij waar we allemaal in mee draaien.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden
http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Test je kennis over slaap

Feit of fabel

Iemand die slaapwandelt mag je niet wekken. Mannen dromen vaker over seks. Er bestaan nogal wat fabeltjes over slapen. Maar ze zijn niet allemaal waar. Test je kennis.

 1. Als je lange tijd niet slaapt, ga je dood
Waar. Het wereldrecord wakker blijven is in 1964 gevestigd door de scholier Randy Gardner. Hij sliep 11 dagen en nachten niet. Het is beter dat je niet probeert om dit te verbeteren. Als je lang niet slaapt, gaan je geheugen en je concentratie achteruit.

Je maakt fouten, wordt prikkelbaar en slecht gehumeurd. Je lichaamstemperatuur daalt en je wordt vatbaarder voor infecties en ziektes. Hoe lang het duurt voor je hier aan overlijdt, is niet bekend. Mensen die zeggen niet te slapen, pikken af en toe toch wat slaap mee. Het is dus onwaarschijnlijk dat ze hieraan zullen overlijden. Maar ratten in een laboratorium die kunstmatig wakker werden gehouden, stierven na drie weken.

2. Een middagdutje is ongezond
Niet waar. Een zogenaamde powernap van ongeveer 5 tot maximaal 30 minuten kan heel verfrissend werken. Het helpt je om weer energiek verder te kunnen. Op lange termijn zou het zelfs een verminderde kans geven op hart- en vaatziekten. Zorg wel dat je zo’n middagdutje niet te laat doet, of te lang. In dat geval kan je nachtrust in gevaar komen. En dat is dan weer niet zo gezond.

3. Je mag iemand die slaapwandelt niet wakker maken
Niet waar. Het kan soms beter zijn om een slaapwandelaar wakker te maken. Iemand die slaapwandelt kan zichzelf namelijk pijn doen, ergens over vallen of zomaar de straat oplopen. Het probleem is wel dat een slaapwandelaar erg diep slaapt. Het zal dus moeilijk zijn om hem wakker te maken. Maar zo lang er niets aan de hand is, hoeft dat ook niet.

4. De uren slaap voor twaalf uur tellen dubbel
Niet waar. Als je gewend bent om pas na twaalven te gaan slapen, heb je echt geen slechtere slaap dan wanneer je om tien uur gaat slapen. Toch is er wel een verklaring voor dit bakerpraatje. De eerste uren van je slaap zijn het diepst. Van deze diepe slaap zou je het meest uitrusten. Daarom zijn ze het meest belangrijk!

5. Mannen dromen vaker over seks
Waar. De stereotypes van mannen en vrouwen worden flink bevestigd in de dromen. Mannen dromen over reizen, hun werk en wilde dieren. Vrouwen dromen over bekenden, binnenshuis en kleding.

En natuurlijk worden ook wat betreft seks de rollen bevestigd: 12 procent van de mannendromen gaan over seks. De 4 procent van de vrouwendromen over seks gaan vaker over flirten en verleiden dan over de werkelijke daad.

6. Mensen met een ochtendhumeur stellen zich aan
Niet waar. Avondmensen hebben het meest last van een ochtendhumeur. De biologische klok van avondmensen loopt wat achter op ons dagelijkse ritme.

Zij moeten gewoon ’s ochtends vroeg op school of op hun werk staan. Maar hun lichaam zegt dat ze nog twee uur zouden moeten slapen. Ze hebben geen fut, maar ze moeten meteen wel van alles. In plaats van klagen kunnen ze ook proberen wat vroeger op te staan. Veel rust in het ochtendritueel kan helpen.

7. Sommige mensen dromen nooit
Niet waar. Sommige mensen onthóuden hun dromen nooit. Maar iedereen droomt. Met training kan iedereen leren zijn dromen te onthouden.

8. Bij volle maan slaap je minder lang
Waar. Slaaponderzoekers ontdekten dat de stand van de maan invloed heeft op slaap. Vooral vrouwen slapen bij volle maan minder lang. De verschillen zijn niet erg groot. Rond nieuwe maan sliepen de proefpersonen ongeveer 7,0 uur. Bij volle maan verkortte die tijd tot 6,7 uur.

9. Je wordt dik van slecht slapen
Waar. Je hongergevoel wordt door hormonen gereguleerd. Als je te weinig slaapt, raken deze hormonen uit balans. Hierdoor heb je last van een onstilbare honger en blijf je dus eten. Je hoopt je dan ook beter te voelen als je nog iets eet. Bovendien heb je ook minder puf om alle verleidingen van eten te weerstaan als je moe bent. Voor die mensen kan slaap dus een perfect afslankmiddel zijn!

10. Mannen snurken meer dan vrouwen
Waar. Er snurken bijna twee keer zoveel mannen als vrouwen. En als ze snurken, doen ze dat ook nog eens veel harder. De verklaring heeft te maken met vrouwelijke hormonen. Deze zorgen ervoor dat je niet je hele bovenste luchtwegen laat klepperen; wat het snurkgeluid veroorzaakt. Maar door die hormonen ga je dieper en actiever ademhalen en geef je snurken geen kans. Helaas snurken vrouwen na de overgang net zo hard.

11. Door het ritme van de trein val je gemakkelijk in slaap
Waar. Als baby hou je al van ritme. Baby’s slapen beter als ze gewiegd worden of bij het geluid van een ventilator of stofzuiger. Doktoren vermoeden dat dit te maken heeft met de geluiden in de baarmoeder; als foetus hoor je voortdurend het kloppen van je moeders hart. Ook voor volwassenen werkt het zo; daarom vallen sommige mensen zo gemakkelijk in slaap in de trein of auto.

BRON: http://gezondheidsnet.rnews.be/medisch/artikelen/1405/test-je-kennis-over-slaap

Nu kan jezelf eens kijken hoe je kennis is gesteld op bepaalde vragen die te maken hebben met slapen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden
http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

Ka Sry mala & INZICHT makerij

Inzicht in je eigen licht.

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

%d bloggers liken dit: